دسته‌بندی مقالات جدیدترین مقالات مقالات تصادفی مقالات پربازدید

اختلاف در حدیث

اگر بخواهیم از روایات درآوریم که خبر اجمالاً حجت است بله درمی‌آید، ولی تفصیل (حجیت خبر عدل یا خبرثقه) از آنها درنمی‌آید. لذا حرف سید مرتضی (انکار حجیت خبر راساً) خلاف ارتکازات شیعه بود و جا نیفتاد. این عبارت را، هم ما داریم و هم اهل سنت: اعلموا أنّ حدیثکم هذا دین، فانظروا عمّن تأخذون دینکم (عن هشام، عن محمد بن سيرين، قال: إن هذا العلم دين، فانظروا عمّن تأخذون دينكم [صحيح مسلم، ج 1، ص 11]. در مصادر شیعی یافت نشد). بحثِ تاریخ و افسانه نبود. لذا در باب خبر تمام نیروی خود را به کار بردند و حرف‌هایی مثل «أصالة عدم الزیادة» و  «أصالة عدم النقیصة» موقع تعارض 2 خبر اصلاً جا ندارد. بله، 2 نسخه بوده و هرکدام متنی را آورده‌اند. به‌عنوان مثال «ما حجب الله عن العبادِ» کلینی (محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن ابن فضال، عن داود بن فرقد، عن أبي الحسن زكريا بن يحيى، عن أبي عبد الله (ع)، قال: ما حجب الله عن العباد فهو موضوع عنهم. [الكافي، ج 1، ص 164، ح 3]) را مرحوم صدوق «ما حجب الله علمه عن العباد» آورده (حدثنا أحمد بن محمد بن يحيى العطار (رض)، عن أبيه، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن ابن فضال، عن داود بن فرقد، عن أبي الحسن زكريا بن يحيى، عن أبي عبد الله (ع)، قال: ما حجب الله علمه عن العباد فهو موضوع عنهم. [الكافي، ج 1، ص 164، ح 3]). سند هر دو یکی است و هر دو متن هم قمی هستند. هیچ‌کدام هم اضافه و کم نکرده‌اند. خون دلی که خورده شده را با این راه‌ها نمی‌شود درست کرد که مثلاً کلینی اضبط از صدوق است. اضبط‌بودن کلینی ثابت نیست. بله، صدوق متاخر از کلینی است و احتمالاً به متن او نظر داشته. ما البته باید دنبال چیزی باشیم که پیش ما حجت است.
در کتاب آقای بروجردی روی «علمه» «خ ل» گذاشته [جامع أحاديث الشيعة، ج 1، ص 327، ح 6]، در حالی که اینها 2 مصدرند، نه نسخه‌بدل. از این بدتر این است که کسی بگوید: من برائت عقلی را قائل نیستم و برائت شرعی را هم چون حدیث رفع را قبول ندارم فقط بر اساس این حدیث و آن هم در صورتی که «علمه» نباشد قبول دارم؛ یعنی یک بحث اصولی سنگین را بخواهد مبتنی بر این حرف‌ها کند. (حضرت آیت الله استاد حاج سید احمد مددی الموسوی ، خارج اصول فقه 1۳۹۷/۱۰/۱۱)
#اصول
#اختلاف_در_حدیث
#علت_اختلاف_دو_حدیث_در_دو_مصدر

ارسال سوال